A máj egészségének megőrzésével megelőzhető a rák?

Egészséges májHa az egészség javításának lehetőségeit keresed – például meg akarod állítani a memóriaromlást, a látásromlást vagy meg akarsz szabadulni a túlsúlytól – valószínűleg felmerült benned a májtisztítás, más néven máj méregtelenítésének lehetősége. Ezeknek a kifejezéseknek a hallatán egy méreganyagoktól eltömődött szűrő képe idéződhet fel bennünk, amelyet ki kell pucolni.

Valójában azonban, a megfelelően működő májnak nincs szüksége plusz méregtelenítési akcióra, hiszen alapvetően is a méregtelenítés a máj legfontosabb feladata. Ha a máj jól működik, akkor képes a toxinokat kiüríteni, és ezzel saját magát, illetve a szervezetet is megtisztítani. Arról kell tehát gondoskodnunk, hogy a májunk egészséges maradjon és így jól végezze a feladatát.

A máj egészségét legegyszerűbben és leghatékonyabban az egészséges és sokoldalú táplálkozással lehet biztosítani.

Miért annyira fontos a máj egészsége? 

Mérgező világban élünk. Testünknek meg kell küzdenie a környezetünkből érkező sokféle szennyeződéssel és vegyszerrel. Ezek a méreganyagok peszticidek (növényvédő szerek), háztartási por, kültéri levegőszennyezés, a hálózati vízben lévő vegyi anyagok és hormonok, az állati húsba injektált hormonok, feldolgozott élelmiszerek mesterséges összetevői, de a kozmetikumok egyes összetevőit is idesorolhatjuk. 

Amikor a méreganyagok belépnek a testbe, bekerülnek a véráramba, majd rövidesen a májban kötnek ki. Ezután a máj kiválogatja, hogy mi menjen, és mi maradjon. Pontosabban meghatározza, hogy mit kell semlegesíteni és kiiktatni, és mit kell engedni, hogy táplálékot biztosítsanak a test számára.

A toxinok eltávolítása nemcsak egy egyszerű szűrési folyamat. A méregtelenítés két fázisban zajlik le.

Az 1. fázisban a májenzimeknek kötődniük kell a mérgező anyagokhoz és biztonságosabb vegyületekké kell átalakítaniuk őket.  Ezután a 2. fázisban a máj hozzáad molekulákat ezekhez a vegyületekhez, hogy vízoldhatóvá váljanak (így stabilabbak és könnyebben szállíthatók). Ebben a 2. fázisban fontos szerep jut egy mindössze három aminosavból álló antioxidáns molekulának, a glutationnak (GSH). A máj a glutationt használja a toxinokhoz való kötődéshez és a testből történő kiszállításukhoz. 

A glutation az egyik legerősebb antioxidáns, amely a szervezetünkben termelődik. Antioxidánsként harcol a szabad gyökökkel – az instabil oxigénmolekulákkal, amelyek a test normál anyagcseréje során keletkeznek. A stabilitás helyreállítása érdekében ezek az oxigénmolekulák megkísérlik az elektronokat a környező molekulákból leválasztani, és ez több szabad gyököt hoz létre. Amint ez a tevékenység tovább terjed, sejtkárosodás léphet fel. Úgy gondolják, hogy ez az út vezet az öregedés hatásaihoz, valamint a fertőzések és betegségek, beleértve a rák kialakulásához is. 

Mivel a glutation a májban termelődik, könnyen belátható, hogy miért kell a máj egészségére fektetni a fő hangsúlyt. Ha a májnak folyamatosan meg kell küzdenie a nagy mennyiségű méreganyaggal, ami a szervezetünkbe kerül, akkor minden erőforrását erre kell fordítania. Nem marad kapacitása az egyéb funkcióinak ellátására. Emiatt nem csak a glutation-ellátás csökkenhet, hanem más májfunkciók is hátrányt szenvedhetnek.  
Ezek közül néhány:·        

  • az epetermelés, amely a zsírok emésztéséhez szükséges,·   
  • a vas és a vitaminok tárolása,·      
  • a régi vörösvértestek lebontása és kiürítése,·
  • az elraktározott cukor átalakítása olyan formába, amelyet a test energiaként felhasználhat, amikor erre szükség van.

Könnyen látható, hogy akár az egész szervezetünk működése felborulhat, ha a máj kapacitását a rengeteg méreganyaggal túlterheljük.

 

Tippek a máj egészségének megőrzésére  

Testmozgás: A rendszeres testmozgás csökkenti a máj leterheltségét. A fokozott izzadás révén több toxin távozhat a bőrön keresztül, csökkentve a máj terhét. 

Mérsékelt alkoholfogyasztás: A máj óránként csak kis mennyiségű alkoholt képes lebontani. Igyál mérsékelten. Egy átlagos testsúlyú nőnek egy pohár italt, egy átlagos testsúlyú férfinak pedig két pohár alkoholos ital a „megengedett” napi mennyiség. Egy pohárnak számít például: 5 uncia bor, 12 uncia sör vagy 1,5 uncia likőr.

Kiegyensúlyozott, tápláló étrend: Csökkentsd a transz-zsírok, telített és hidrogénezett zsírok bevitelét, mivel ezek növelik a zsíros májbetegség (májcirrózis) kialakulásának kockázatát.

Korlátozd a finomított cukrok és a magas fruktóztartalmú ételek bevitelét. Mivel az ilyen típusú cukrok csak a májban dolgozhatók fel, ezek elkerülése csökkentheti a máj leterheltségét.  A máj egészségének érdekében érdemes úgynevezett májtámogató ételeket is az étlapunkon rendszeresíteni. Alább adjuk a tippeket. 

A glutation termelést erősítő ételek: A zöld tea, a halolaj és a resveratrol olyan anyagokat tartalmaz, amelyek aktiválják a glutation létrehozásáért felelős géneket.  A keresztesvirágú zöldségek (mint például a brokkoli, a káposzta és a karfiol) növelik a glutationtermelést.  A fokhagyma és a hagyma egyaránt tartalmaz ként, amely a glutation előállításához szükséges. 

Szelén: egy ásványi anyag, amely fokozza a máj azon képességét, hogy újrahasznosítsa a glutationt. Megtalálható étrend-kiegészítő formájában vagy olyan ételekben, mint pulyka, szardínia és brazil dió.

E-vitamin: Az E-vitamin fontos antioxidáns segíti a glutation újrahasznosítását. Az E-vitaminban gazdag ételek közé tartozik a mandula, az avokádó és a spenót

C-vitamin: A jól ismert antioxidáns, a C-vitamin a glutationnal működik együtt, hogy eltávolítsa a vízben oldódó toxinokat a testből.  

Erjesztett ételek A kefir, kombucha, savanyúkáposzta, kovászos uborka és más erjesztett ételek probiotikumokat, hasznos baktériumokat tartalmaznak, amelyek támogatják az egészséges emésztőrendszert és fenntartják a megfelelő bélflórát. Ezeknek köszönhetően a káros anyagok egy része már az emésztőrendszerben és a véráramból kiszűrésre kerül, majd kiürül a széklettel. Ez nagyon sokat könnyít a máj leterheltségén, hiszen így a májnak kevesebb méreganyagot kell feldolgoznia. 

Cékla: a benne található betain anyag elősegíti a méregtelenítés folyamatát, valamint a zsírok lebontását és eltávolítását a májban. 

Levélzöldségek: A zöldleveles zöldségek, mint például a kelkáposzta, a spenót, salátafélék kitűnő klorofilltartalommal rendelkeznek. A klorofill növeli az epetermelést, segít a vér tisztításában, és semlegesíti a nehézfémeket, a rovarirtókat és a mérgező vegyületeket a szervezeteben. 

Lencse: A lencsékben található kolint a máj arra használja fel, hogy előkészítse a zsírt a testben történő eloszláshoz. Ennek során a kolin segít megakadályozni a zsír felhalmozódását a májban. 

Az Omega-3: A hal- és krillolajok omega-3 zsírsavakat tartalmaznak, amelyekről kimutatták, hogy csökkentik a nem zsíros májbetegségben szenvedők zsírját és gyulladását a májban. Így az Omega-3 kiegészítés javíthatja a máj működését és csökkentheti a gyulladást.

Összefoglalva tehát: ha a máj egészségét megfelelő életmóddal és a májat támogató étrenddel fenntartjuk, akkor a máj tökéletesen végzi méregtelenítő feladatát, melyhez egy fontos antioxidáns termelését is elvégzi. Így jó eséllyel elkerülhető számos betegség, többek között a rák kialakulása is.

Szöllősi Adrienn

Külföldi forrás: www.iherb.com

Kapcsolódó cikkek:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük